Lärande och utbildning för hållbar utveckling

Lärande och utbildning för hållbar utveckling (på engelska Education for Sustainable Development, ESD), innebär att skapa deltagande undervisningsmetoder och högkvalitativa inlärningsmiljöer som gör det möjligt för lärande att aktivt medskapa sin värld och framtid.

ESD innebär att kritiska komplexa hållbarhetsfrågor, till exempel klimatförändringar, fattigdomsbekämpning, risker och katastrofer, hållbar konsumtion, migration och biologisk mångfald inkluderas i lärande och utbildning på ett integrerat sätt.

ESD utvecklas för att främja kompetenser som kritiskt tänkande, handlingskompetens, framtidsscenariekompetens och kollaborativt beslutsfattande. ESD handlar om läroplaner och lärandeinnehåll, pedagogik och lärandemiljöer, lärandemål och social omvandling i formellt, icke-formellt och informellt lärande.

Lärande och utbildning för att nå målen i Agenda 2030

Lärande och utbildning lyfts fram som förutsättningar för Agenda 2030 som består av 17 hållbarhetsmål och 169 delmål för att möta de ekonomiska, sociala, kulturella och ekologiska dimensionerna av hållbar utveckling. FN:s utvecklingsagenda syftar till att utrota den extrema fattigdomen, minska ojämlikheterna och orättvisorna och lösa klimatkrisen. Enligt delmål 4.7 Utbildning för hållbar utveckling och Globalt medborgarskap ska alla studerande, senast 2030, få de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling.