Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
2020-06-30
i staden med hjälp av bilder och med Visby som utgångspunkt. Foto: Swedesd
Sedan hösten 2019 har Swedesd och Region Gotland samarbetat med nystartade Polhemskolan för att utveckla personalens kompetenser att utbilda för hållbar utveckling. Ett av skolans fokusområden är delaktighet och elevinflytande, vilket stod i fokus under det avslutande kurstillfället i Visby.
Polhemskolan är en ny grundskola på Gotland med inriktning naturvetenskap och hållbar utveckling. Här går idag ett 70-tal elever i årskurs 1 till 6 och till kommande termin väntas fler elever. Under första året har skolan hunnit med att genomföra en rad aktiviteter och insatser med fokus på hållbar utveckling.
I samverkan med Region Gotland har eleverna bidragit med idéer kring byggnationen av återvinningscentralen och hanteringen av återvunnet materialet. Ett arbete som lett fram till både utställning och uppmärksamhet i media. På skolan har man inrättat vänskapsgrupper och fritidsråd, startat odlingar och fågelautomater och demonstrerat för klimatet.
Som stöd i arbetet har Polhemskolan satt upp fem målområden med fokus på hållbar utveckling. Målen finns med i den ansökan som skolan skickat in till Skolverket för att bli certifierad ”Skola för hållbar utveckling”. Som utgångspunkt för de egna målen använder man sig av de Globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030.
Ett av skolans mål är att utveckla elevernas handlingskompetens, medinflytande och framtidstro genom demokratiska arbetssätt. Under det avslutande fortbildningstillfället utforskade lärare och skolledare tillsammans med processledare vid Swedesd och Världsnaturfonden WWF, möjligheterna att öka elevernas delaktighet.
Bland annat diskuterades utvecklingen av den nya skolgården. Här har eleverna fått möjlighet att lämna synpunkter och önskemål men återkoppling om vad som händer med gården har uteblivit. En lärare i gruppen föreslår att man ska bjuda in representanter för regionen till elevrådet för att ge eleverna möjlighet att ställa frågor om processen.
- Den svenska skolan har ett kunskapsuppdrag men också ett demokratiuppdrag. Ett sätt att låta eleverna utvecklas i enlighet med det senare är att låta dem möta en ”äkta målgrupp”. På så sätt upplevs undervisningens innehåll som meningsfullt och angeläget för dem, säger Iann Lundegård, projektledare vid Swedesd och docent och lektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och utbildning för hållbar utveckling vid Stockholms universitet.
Ett annat exempel på elevinflytande och delaktighet är utvecklingen av Polhemskolans egna skolskog, Planetskogen. Nu pågår diskussioner med regionen om att skriva kontrakt så att skogen kan skyddas och skötas och på så sätt förbli en långsiktig resurs för skolor i området. En central del i arbetet med skolskogen är att låt eleverna själva få delta i utvecklingen och ge förslag på vad skolskogskontraktet ska innehålla. Eleverna har till exempel föreslagit system för sophantering och renhållning, upprättande av nya bänkar och grillplatser, samt stöd och insatser för skydd av växter och djur i området.
Hur Polhemskolan arbetar med skolskogen och kontraktet följs av Alexander Hellquist från Swedesd som arbetar inom forskningsprojektet Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS). Projekt sker till stöd för skolor i olika länder som samverkar med aktörer i det omgivande samhället i syfte att skapa kunskap och handlingskraft bland barn och unga i miljö-, klimat- och hållbarhetsfrågor.
Inför kommande läsår satsar Polhemskolan på nya projekt. Bland annat en skolträdgård med odlingar och träd som passar för både barn och biologisk mångfald. Man planerar även för fortsatt samarbete med externa aktörer och föräldrar för att se hur skolan kan medverka i utvecklingen av teknik och funktioner som behövs för att nå ett hållbart samhälle.
Viktor Jacobsson
Polhemskolans 5 målområden:
- Att utveckla ett ämnesövergripande arbete där de Globala målen inkluderas i alla skolans verksamheter.
- Att utveckla elevernas handlingskompetens, medinflytande och framtidstro genom demokratiska arbetssätt.
- Att etablera samarbeten med externa aktörer ”en skola närmare samhället”.
- Att utveckla elevernas kunskaper om och känsla för naturen.
- Att utveckla elevernas kunskaper om och känsla för social samhörighet.
Länkar
Polhemskolan
Skola för hållbar utveckling
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...