Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
2020-10-07

ramverk för hållbarhetsfrågor, bland annat influerat av amerikansk skräckfiktion.
Global uppvärmning, massutrotning, antibiotikaresistens. Vår tids hållbarhetsutmaningar är abstrakta begrepp och fenomen som är svåra att förstå vidden av men som kommer att få stora konsekvenser för människans liv och utbildning. Det menar en nordisk forskartrio som tagit fram ett ”mörkt” pedagogiskt ramverk i syfte att möta de nya behoven inom utbildning.

- Dom här nya ödesfrågorna är både svårfångade, overkliga och skrämmande och utmanar själva grundförutsättningarna för vår förståelse av den pedagogiska processen där utbildningsinnehållet alltid ska vara begripligt, säger Stefan Bengtsson, nybliven docent i didaktik vid Uppsala universitet med särskilt fokus på utbildning för hållbar utveckling.
Tillsammans med forskare vid Aarhus universitet har Stefan tittat närmare på den här typen av hållbarhetsfrågor inom utbildning. Det svensk-danska forskarlaget har bland annat tagit fasta på den amerikanska skräckförfattaren H.P Lovecrafts berättelser om det skrämmande och icke-mänskliga. Forskarna pekar på hur människor på samma sätt som Lovecrafts litterära figurer pendlar mellan förnekelse och galenskap i mötet med vår tids klimat- och miljöhot.
- Det mörka i Lovecrafts berättelser pekar mot något i vår upplevelse av världen som vi för det mesta förnekar. Människor ha i alla tider försökt att på olika sätt hantera den här typen av svårdefinierbara hot. I vår forskning arbetar vi med hur utbildningen kan öppna upp för det mörka och hotfulla i syfte att utveckla en annan typ av pedagogik i en tid av klimatförändring, exploatering och massutrotning.
Inspiration till projektet om mörk pedagogik kommer också från den filosofiska rörelsen kring objektorienterad ontologi (OOO) och Timothy Mortons arbete med hyperobjekt. Här utforskas separationen mellan objektet så som de upplevs (fenomen) och objektet i sig själv (noumenon) och hur vi som människor behöver omdefiniera vår förståelse och relation till planeten och dess resurser.
- Hyperobjekt öppnar upp för ett annorlunda sätt att förstå miljö- och klimatfrågor inom både utbildning och utbildningsvetenskaplig forskning. Vårt arbetet är ett försök att översätta nya filosofiska utgångspunkter till kontexten av miljö- och hållbarhetsutbildning. Syftet är att öppna upp för nya sett att se på utbildning och återupptäcka åsidoträngda undervisningspraktiker.
Mer information

H.P Lovecraft (1890-1937) var en amerikanske författare känd för sina skräcknoveller med inslag av science fiction. Lovecraft har bland annat skrivit Cthulhu-mytologin och boken Necronomicon. Förutom författarskapet har Lovecraft efter sin död uppmärksammats för sina rasistiska och främlingsfientliga åsikter vilket forskarna helt tar avstånd från.

Timothy Morton är filosof och professor i engelska vid Rice University, Houston, USA och uppmärksammad för sitt ekokritiska arbete.
Morton har bland annat utvecklat begreppet hyperobjekt - en benämning för saker och fenomen så spridda i tid och rum att de inte kan knytas till en specifik plats eller område men som ändå är ständigt närvarande. Exempel på hyperobjekt i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor kan vara kärnkraft, petroleum och mikroplaster.
Läs mer på Timothy Mortons blogg Ecology Without Nature.
Objektorienterad ontologi (OOO) är en rörelse inom filosofin grundad av den amerikanske filosofen Graham Harman och som vänder sig mot korrelationismen och antropocentrismen. En utgångspunkt inom OOO är att individuella identiteter (verkliga objekt) existerar oberoende av varandra och av mänskligt medvetande och är mer än summan av sina relationer.
Referenslista
Lysgaard, J., Bengtsson, S. 2020. ”Dark pedagogy: Speculative realism and environmental and sustainability education”. Environmental Education Research.
Lysgaard, J., Bengtsson, S., and Laugensen, M. 2019. “Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene.” Palgrave Macmillan
Fler nyheter
-
Swedesd inrättas vid Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Swedesd flyttar från Fakulteten för utbi... -
Swedesd del i nationell satsning på hållbar idrott och friluftsliv
Friluftsliv kan vara en kraft för håll... -
Nytt samarbetsprojekt fokuserar på virtuella utbyten
Uppsala universitet kommer att koordiner... -
Unesco lanserar färdplan för nytt globalt ramverk inom utbildning för hållbar utveckling
Unesco organiserar en digital lansering ... -
Mörk pedagogik - ett nytt sätt att möta klimat- och miljöhot inom utbildning
Forskare vid Uppsala universitet och A... -
Demokratifrågor viktig del i Polhemskolans hållbarhetsarbete
Lärarna på Polhemskolan provar att utf... -
Samarbete över fakultetsgränser måste bli en prioritet
Vi ser möjligheter att gå bortom enski... -
Nätverksträff för skolans huvudmän i Helsingborg 2021
Det kommunala chefsnätverket för utbildn... -
Forskning belyser skalning av utbildning för hållbar utveckling genom lärande
Skalning av utbildningar med hållbarhe... -
Utbildning i fokus under höstens hållbarhetssymposium
BUP Symposium 2020 äger rum digitalt o... -
Ny tvärvetenskaplig forskargrupp med fokus på global hälsa och hållbar utveckling
Swedesd har påbörjat ett samarbete inom ... -
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
Från och med den 18 mars kommer undervis... -
Handlingsprogram om utbildning för hållbar utveckling summeras
Nationell konferens om utbildning för ... -
Swedesd stödjer fördjupad samverkan mellan myndigheter inom kulturmiljöfrågor
Gamla Uppsala fornlämningsområde. Foto... -
Dialog och reflektion förutsättningar för ett gott samhälle
Martin Westin, Swedesd, forskar om mak... -
Lärarna på Polhemskolan utforskar utbildning för hållbar utveckling
Djur på rygg. En pedagogisk övning som... -
Introduktionsdagar på Campus Gotland med fokus på hållbarhet
Studenter presenterar sina tankar om h... -
Kommunikatör till internationellt forskningsprogram om miljökommunikation
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och S... -
Almedalsseminarium: Hur rustar vi våra lärare och elever att hantera hållbar utveckling?
Den 4 juli arrangerade Swedesd ett s... -
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
Carina Johansson och Camilla Asplund I... -
SLU och Swedesd har beviljats forskningsprogram om förändringsorienterad miljökommunikation
Swedesd har tillsammans med SLU som huvu... -
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som ly... -
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
Medborgardialoger kring komplexa hållbar... -
Förslag om insatser för utbildning för hållbar utveckling i Agenda 2030-delegationens slutrapport
Agenda 2030-delegationen har avslutat si... -
Hållbarhetsworkshop om Agenda 2030 för lärare, forskare och studenter på Campus Gotland
Swedesd arrangerar en workshop om Agenda... -
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sv... -
Skrivretreat för doktorander inom hållbar utveckling
För andra året i rad arrangerar Uppsala ... -
Medborgardialogens maktdilemman
Vem ska bestämma i planeringssituationer... -
Exkursion med hållbarhetstema för nya studenter på Campus Gotland
Över 100 studenter på kandidat och maste... -
SAIL for Students besöker Campus Gotland
Hållbarhetskursen SAIL for Students sk... -
Swedesd presenterar forskning om skalning vid ECER 2018
Swedesd är medarrangör av ett forsknings... -
Debattartikel: Har regeringen glömt utbildningsmålet?
Stärkt kunskap och innovation är ett a... -
Lärandelabb för hållbar utveckling startar på Campus Gotland
Campus Gotland etablerar ett lärande... -
Kunskap och innovation fokusområde i Sveriges handlingsplan för Agenda 2030
Den här veckan beslutade regeringen ... -
Hur möter och hanterar planerare makt i medborgardialoger?
Uppsala kommun har genomfört medborgar... -
Förslagen som stärker utbildning för hållbar utveckling - resultat från nationell konferens i Uppsala
Kompetensutveckling för pedagoger och sk... -
Skalningsverktyget Re-Solve nominerat till Unesco-Japanpriset 2018
Sverige har nominerat skalnings- och pro... -
Swedesd inbjudna till Unescomöte om framtiden för utbildning för hållbar utveckling
Unesco har bjudit in Swedesd som en av f... -
Hur ska lärare förhålla sig till skolans värdegrund?
Det finns många skäl att diskutera det... -
BONUS RETURN - konferens om innovationer för hållbar utveckling
På onsdag den 30 maj arrangerar Swedesd ... -
Swedesd deltar i SASUF forskning- och innovationsvecka i Sydafrika
Swedesd deltar i SASUF forskning- och in... -
Workshop med fokus på utbildning för hållbar utveckling i Mekongregionen
Tillsammans med Unesco arrangerar Swedes... -
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstävling utsedda
Vinnarna av BONUS RETURN innovationstä... -
Unesco visar prisad fotoutställning om de Globala målen
The Hard Rain Projects utställning... -
Sista chansen att nominera till Unesco-Japanpriset för utbildning för hållbar utveckling
Prisutdelningav av 2017 års Unesco-Jap... -
Campus Gotland anordnar skrivretreat för doktorander inom hållbarhetsområdet
Sustainability Talks skrivretreat vid ... -
Martin forskar om skalning av utbildning för hållbar utveckling
Världens länder uppmanas att ”skala upp”... -
Tvärsektoriellt samarbete om Agenda 2030 på Gotland
Workshopdeltagare diskuterar lösningar... -
Skolorna måste bli bättre på att lära ut hållbar utveckling
Omställningen till en hållbar värld må... -
Nationell konferens i Uppsala om lärande, utbildning och Agenda 2030
Den 8 februari arrangerar Swedesd i sama...